Vertrek en eerste impressie Argentina! - Reisverslag uit San Juan, Argentinië van Gerty Verdaasdonk - WaarBenJij.nu Vertrek en eerste impressie Argentina! - Reisverslag uit San Juan, Argentinië van Gerty Verdaasdonk - WaarBenJij.nu

Vertrek en eerste impressie Argentina!

Blijf op de hoogte en volg Gerty

29 December 2012 | Argentinië, San Juan

Voor de allereerste keer nam ik afscheid van paps en mams met een brok in mijn keel. In het vliegtuig op weg naar Londen kwam er een golf van emoties vrij. Was dit van blijdschap, de spanning, op weg naar het onbekende, de adrenaline, heimwee, het gemis van familie en vrienden, de laatste ziektekiemen die er uit moesten, de vrijheid of het avontuur wat me te wachten stond??? Het was er in ieder geval uit zodat ik mijn reis kon voortzetten in het gezelschap van een Vietnamees stelletje die al aardig op leeftijd waren. Zij vlogen naar Los Angeles naar hun twee dochters dus in Londen namen we afscheid van elkaar en wenste wij elkaar een goede reis.
Jankende & gillende kinderen rennend door Heathrow, hangend, zittend & slapende mensen op de bankjes, verschillende nationaliteiten als ik om me heen kijk, 'dure merken' te koop van Gucci tasjes, Jean Paul Gucci parfum tot geïmporteerde geweefde sjalen maar alles is nog steeds te duur ook al is het sale. Wachtend in de gate om naar New York (NY) te vliegen, is het avontuur dan toch echt begonnen!!! Ik kan niet wachten tot ik in Buenos Airos aankom.

BA
Naar 1,5 dag was mijn backpack weer terecht. Helaas was American Airlines het spoor al bijster in Londen?!?. Naar 3 dagen mijn ondergoed en sokken omgedraaid te moeten hebben was het toch echt aangenaam dat mijn spullen weer terecht waren. Gelukkig liet ik me hierdoor niet kisten. De eerste dagen heel wat gezien, zoals de San Telmo market wat bekend staat om zijn kraampjes met antiek (er was alleen niet veel antiek te zien), Floralis Generica, een gigantische aluminium bloem. Het graf van de geliefde Eva Peron. Eva Peron was getrouwd met Juan Peron en first lady van Argentinië. Zij stond voor de armen en richtte de allereerste vrouwenbeweging op in Argentinië waardoor zij erg geliefd was bij het volk. De Recoletabegraafplaats is hierbij dan ook echt fascinerend.
Bomba del Tiempo, een lokale 'trommel' band, trad voor de laatste keer op dit jaar en daar mochten wij getuigen van zijn! Wiegende heupen op de drum & beats, salsa moves ipv de tango, wietgeuren die overal voorbij kwamen & buggets met drank. Dit is een avondje uit in het bruisende BA. Portenos (inwoners van Argentinië) zijn echt super vriendelijke mensen en weten hoe ze moeten feesten. La Boca, het voetbalstadion La Boca (Maradona) en Av. 9 De Julio, ontbreken niet aan dit lijstje. Helaas heb ik Palermo niet mogen ervaren, wie weet over..... ;-)! BA is een mooie stad met heel veel oude authentieke gekleurde gebouwen, veel groen, brede straten helaas is de kloof tussen rijk en arm hier ontzettend goed zichtbaar.

Puerto Iguazu
Door een aantal bussen geweigerd te zijn, zag het er niet veelbelovend uit dat ik die dag nog zou vertrekken. Gelukkig liet ik me niet zo maar afschepen en op mijn allerbeste Spaans (no le comprendo) mocht ik dan toch gelukkig met bus 3 mee ... Pfieuw! Op naar Puerto Iguazu. De Iguazu falls zijn echt ongelooflijk mooi zoals iedereen verteld. Het gedonder en gebrul van de watervallen is echt overweldigend. Ze staan dan ook niet voor niets op de Unesco lijst en behoren tot de top 3 vd mooiste watervallen. Niets is minder waar. Voor echt goede empanadaz beef or chicken, moet je in Puerto Iguazu zijn!

Salta
De busrit van Iguazu naar Salta toe duurde verrekten lang (+/- 24uur). In een week tijd al zo'n 3000 km afgelegd. Dit gaan we toch anders doen de komende weken, het lijkt of ik in een rush aan het reizen ben, niets voor mij dus! Besloten om wat dingen te skippen en om wat chiller aan te doen. Wat grappig is en wat mij opvalt als ik op een busstation sta ben ik zo wat de enige westerling... En in de hostels kom ik constant de damn bloody dutchies tegen, huh??? ;-)!!!

Salta is een redelijk klein koloniaal stadje en ligt vrij noordelijk van Argentina op zo'n 1200m hoogte. Je ziet hier veel Spaanse invloeden terug. Salta is beroemd om zijn peñas, hier worden volkeren liederen gezongen onder het genot van eten en een drankje. Gisteren uiteraard naar een echte peñas geweest waar nauwelijks toeristen komen, geweldig en het eten was magnifiek. Mijn eerste Hangover is een feit. Kerstavond gevierd met rode wijn en wodka redbull. Kerstavond is hier een hele happening en dat heb ik geweten ook haha! 1e kerstdag was echt such like a lazy Sunday, heerlijk. Lekker gehangen in mi casa die ik deelde met 2 dutchies en verder helemaal niemand, zo super chill. Het weer was er btw ook niet na om naar buiten te gaan. Flinke hagel & regenbuien, damn leek even of we terug waren in NL :-).

Cafayate- Tucumán- San Juan
De busreis van Salta naar Cafayate was beademend mooi, wauw! RN 68, de Valles Calchaqúies. Van gekleurde rotsformaties tot prachtige wijngaarden. Backpackers die ik onderweg tegen was gekomen zeiden niet voor niets, val NIET in slaap in de bus van Salta naar Cafayate, nu snap ik waarom. Wat een mooie views heb ik gezien. Eenmaal aangekomen in Cafayate vond ik het wel weer eens tijd voor een lekkere borrel. Had besloten om een leuke wijntour te gaan doen en om ook nog iets op te gaan steken van de verschillende soorten wijnen. Echter waren er maar 4 gasten in mijn hostel en was het uitgestorven met toeristen ging de tour niet door, damn. Cafayate is een klein dorpje dat op 1660m hoogte ligt, jaja we komen steeds hoger. Het ligt tegen de uitlopers van de Cordillera. Rondom Cafayate liggen dus prachtige wijngaarden die ik dus alleen vanuit de bus heb gezien grgrgr. Ze zeggen dat hier de beste witte wijnen van het land zijn. Aangezien mijn wekker om 05:00 uur ging, ben ik dit maar niet gaan testen. Ik kon hier maar 1 nacht blijven vanwege mijn planning (jaja jullie lezen het goed). Van Cafayate ben ik afgereisd naar San Juan. Helaas was hier geen rechtstreekse verbinding naar en anderzijds gelukkig maar! Wat ben ik toch weer door geweldige landschappen gekomen, van het wilde westen tot a look i like van Zwitserland en/of Oostenrijk. Ongerepte droge vlaktes met kaktussen van alle soorten en maten die wel zo'n 5 à 10 meter hoog waren. Door kleine dorpjes gereden die miss maar 50 inwoners telt, zandwegen, wilde paarden, koeien, lama's en zelfs varkens lopend op de weg. Het voelt echt of ik in het wilde westen terecht ben gekomen. Langzaam dalen we af, ontelbare bochten, kwamen we langs Tafi del Valle. 's Winters kan hier geboard of geskied worden. Tafi del Valle ligt dan ook op zo'n 2000m hoogte terwijl ik vandaag toch zeker wel op 3000-4000m hoogte ben geweest voor mijn gevoel.

Tot nu toe heeft Argentina een hoop schoonheid te bieden zoals uitgestrekte vlaktes, jungles, watervallen en er komt nog zo veel meer. Hiken door het Andes gebergte, paardrijden, fietsen, wijntours & Ushuai offcourse! Het hele continent ademt naar een relaxt sfeertje tot nu toe. So far so good!!!


Feitjes Argentina:
- de Argentijnen hebben maar 15 dagen vakantie op een heel jaar
- Maxima is niet zo geliefd en populair bij de Argentijnen
- Buenos Aires een vd gevaarlijkste steden ter wereld is???
- taxi spreek je uit als tek-seeee
- ze kunnen hier in de VEA's (supermarkten) nog wat leren vd appie happie gloeiende gloeiende....het is echt een mañana- mentaliteit ;-)!
- gezond eten, wat is dat?
- het zijn echte 'mate' drinkers. Ze lurken heel de dag thee. Door het metalen rietje filter je de thee en paas je dit door naar je mates!

  • 29 December 2012 - 09:03

    Judith Schrauwen:

    Heee Sister,

    Wat een gaaf avontuur ben je weer aan het ontdekken!!! Helemaal te gek om het te lezen!!! Ook meteen weer heimwee naar het avontuur.....Nou is verder niets verandert....Het regent hier nog steeds!!! De kerst is inmiddels voorbij en we hebben ons weer helemaal vol gevreten! Ik weet verder niet zoveel nieuwtjes uit Bavel, maar het fietsclubje is helemaal niet meer weggeweest, dus wanneer je terug bent, kunnen we weer. Je hebt zoveel hoogteverschillen, dat je veel witte bloedlichaampjes aanmaakt. Je bent gewoon op hoogtestage!!!
    Hee meid, ga er lekker van genieten en ja die planning, waar het mooi is BLIJF en GENIET!!!! Zodra je terug bent, is het weer normaal en verlang je terug naar je reis.......

    Heel erg veel liefs Zwarte Piet Juut XXX

  • 29 December 2012 - 11:18

    Esmiralda:

    Hoi hoi gerty, wat een mooi verhaal al tot nu toe. Erg leuk om te lezen. Nog heel veel plezier de komende tijd en ik kijk uit naar je volgende schrijven.

    Groetjes pluis

  • 29 December 2012 - 20:39

    Annelies Geerts:

    Hey lieverd,
    Mooi reisverslag! Goed bezig!!! Heb inmiddels een skype account aangemaakt. Mijn naam is juffrouwannelies1. Ik weet niet precies hoe en wat, maar wie weet werkt het en kunnen we skypen!!! Mis je!! Spreek je snel!
    Dikke X

  • 30 December 2012 - 10:57

    Ilse VW:

    Hey kullie,

    Wat heb je al veel gezien! Mooie verhalen allemaal!
    Xxx

  • 31 December 2012 - 19:55

    Judy:

    Hey Gerty!! Wat heb je al veel gezien en gedaan, gaaf om te lezen hoor! Keep up the good work! Vanavond oudejaarsavond, ben benieuwd wat jij gaat doen! Hier alles z'n gangetje, je mist er niets aan. Nou meis, geniet met volle teugen! Ik kijk uit naar je volgende verslag! Dikke x en dat 2013 heel veel moois voor je mag brengen! X Juud

  • 05 Januari 2013 - 15:04

    Klaros:

    chickitos,
    tres interessantos al die verhalos van dat skonos argentinos...ben je al beter in de flowos? jammer he dat het in die hoge bergen zo koud is he ;) maar dat hoort erbijos! ben benieuwtosnaar de volgende verhalos.
    ik denk trouwens dat valthoransos mooier weer was hahaha heb een rode toetos!
    Hastalavistos

    enjoyos klaros

  • 10 Januari 2013 - 22:15

    Bas W:

    Hola qué tal?, Feliz año nuevo, misschien een beetje laat, maar ik kreeg via mijn mail adres geen bericht verstuurd. We hadden zaterdag weer de jaarlijkse nieuwjaarsborrel, en ik hoorde van danielle dat je al veel gezien en beleefd had, en een en ander in een reisverslag beschreef, ben ik ook maar s gaan googleën en vond je zo al snel. Ik zie dat je al van alles meegemaakt hebt in je eerste weken,zodat t reizen gelijk weer vertrouwd voor je is! ben benieuwd of reizen in zuid-amerika anders voor je is als je andere reizen? Heb je Ché al gezien, of is hij in argentina niet zo populair als in Peru en Equador? We krijgen hier elke dag live verslagen van de Dakar-rally, die is op dit moment in Peru en gaat dan naar Chili, dus de kans dat je ineens in beeld komt is aanwezig! Ben je wel voorzichtig met oversteken als ze langskomen, t zijn nl. allemaal opgevoerde Rudy's! Het leven hier gaat z'n gangetje, Leon is papa geworden, en verder weinig nieuws. Ik hoop dat je geniet van je reis en voozichtig blijft, al kun je in de woestijnen van chili niet in 7 sloten tegelijk lopen! Tómalo con calma, amiga! Hasta la vista, houdoe!!!

  • 11 Januari 2013 - 19:07

    Gerty:

    Mister Bas W of moet ik tegenwoordig mister Bas Google zeggen. Wat leuk zeg dat je een reactie hebt gestuurd. Ti´s hier goed vertoeven! De Dakar rally... moet ik toch eens even uitdoktoren waar ze precies zijn. Ik zal zeker even naar Nl zwaaien hihi. Chiou Chiou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerty

Actief sinds 09 Dec. 2006
Verslag gelezen: 849
Totaal aantal bezoekers 23646

Voorgaande reizen:

05 December 2014 - 08 Januari 2015

Fillipijnen

15 December 2012 - 08 Oktober 2013

South America

12 Januari 2011 - 27 Januari 2011

Thailand

09 Januari 2011 - 12 Januari 2011

Indonesië

26 December 2010 - 09 Januari 2011

Maleisië

11 December 2010 - 25 December 2010

Voorbereiding Backpacking through Asia & Indonesia

21 September 2007 - 01 Augustus 2008

Australia, NZ, Fiji, Thailand & Singapore

Landen bezocht: