Last part; Oslob & Bohol - Reisverslag uit Zandberg, Nederland van Gerty Verdaasdonk - WaarBenJij.nu Last part; Oslob & Bohol - Reisverslag uit Zandberg, Nederland van Gerty Verdaasdonk - WaarBenJij.nu

Last part; Oslob & Bohol

Blijf op de hoogte en volg Gerty

08 Januari 2015 | Nederland, Zandberg

Oslob & Bohol
Met de boot, bus, boot, nachtbus, tricycle, boot en een jeepney, waren we afgereisd naar Oslob. 24 uur later werden wij wakker en ontwaakte wij in de zee omringd door een aantal whale sharks. Wat een te gek, gave, kolossale, coole beesten zijn dit. Wauw awesome!!! Door de tyfoon waren er echter wel veel whale sharks vertrokken.. Maar gelukkig hebben wij er een aantal kunnen en mogen spotten al was het wel een toeristische trekpleister, toch mocht dit onze pleziervreugde niet baten!!! Dezelfde dag zijn we verder afgereisd naar het eiland Bohol waar ons nog meer regen stond te wachten :-(. Uitgeteld in Tagbilaran (Bohol) aangekomen, zijn we vroeg ons bed ingedoken om vervolgens de volgende dag met een scooter het eiland te verkennen. Door de plaatselijke regenbuien door hebben we prachtige smaragdgroene rijstvelden gezien, de lieve kleine wollige tarsiers met te grote ogen bewonderd en werden we aangestaard met altijd weer die dikke Filipijnse glimlach alsof we popsterren zijn. Na 1,5 dag ge-chilled te hebben in ons bijna private resort en waar de zon scheen, zijn we verder gaan scooteren. Nog nauwelijks op pad te zijn, om precies te zijn 1 min., stond de achterband van Jim zijn scooter leeg, ja LEEG. Gelukkig hadden we snel de plaatselijke motorreparateur gevonden zodat we onze weg konden vervolgen. Wel eerst een stopover gemaakt om regenpakken te bemachtigen, zodat we niet al te nat en het te koud zouden krijgen. One way to the Chocolate Hills. De Chocolate Hills vormen een fascinerend natuurverschijnsel. Op een vlak plateau verrijzen hier, in een gebied van ongeveer 50 vierkante km, 1,268 kegelvormige heuvels, bizar gewoon. Echter waren ze nu groen maar gedurende het droge seizoen droogt het gras uit waardoor de heuvels bruin kleuren. De enorme kegelachtige heuvels doen dan enigszins denken aan reusachtige chocoladebergen. Volgens de lokale legende zijn de heuvels echter gevormd door twee reuzen, die ruzie kregen met elkaar... Van de Chocolat Hills zijn we door ge-toured naar Lobok. Bij toeval kwamen we bij de floating restaurants uit van Lobok waar we natuurlijk een hapje hebben gegeten. Het is te vergelijken met een soort van vreetschuur maar dan vaar je op de rivier van Lobok :-). Lobok zou een mooi stadje moeten zijn maar door de laatste tyfoon was er veel schade aangericht. Na Lobok zijn we weer op de scooter terug gereisd naar Tagbilaran, onze eindbestemming. De laatste dagen hebben we in een vrij luxe onderkomen doorgebracht met een heerlijk zwembad om zo onze reis goed af te sluiten. En wonder boven wonder hadden we laatste dagen mooi weer gehad waardoor we zelf op één van onze laatste dagen nog goed verbrand zijn.

Nu op weg terug naar NL. Deze reis gaat ons in totaal zo'n 34 uur kosten... Waarvan we nu nog niet op de helft zijn.. Wij hopen dat jullie hebben genoten van onze reisverslagen. Wij vonden de Filipijnen te gek. Onwijs mooie dingen gezien, natuurschoonheden waar je u tegen zegt, leuke mensen ontmoet, kennis mogen maken met een oprecht vriendelijk en vrolijke bevolking, alleen een ding wel echt gemist; het Bourgondische leven!!! En ja als je echt weinig of geen toeristen wilt tegen komen is de Filipijnen bij uitstek, met zijn ongerepte natuur, zeker een reisbestemming die je zal aanspreken.

Kus Jim & Gerty

• 08 Januari 2015 - 21:54

Serena:

Genieten om alles terug te lezen!!
    Op naar een volgende reis, maar nu eerst naar huis.... Sterkte met de terugreis

Liefs Serena

• 08 Januari 2015 - 21:54

Serena:

Genieten om alles terug te lezen!!
    Op naar een volgende reis, maar nu eerst naar huis.... Sterkte met de terugreis

Liefs Serena

• 09 Januari 2015 - 09:49

Judy:

Heb je ook foto's van de whale sharks? :-D

• 09 Januari 2015 - 17:06

Gerty:

@Judy, wij hebben er alleen filmpjes van.. Kan ik doorsturen naar je en anders gewoon snel langs komen ;-) xx

Verslag uit: Nederland, Zandberg

Fillipijnen

Om de barre wintermaanden weer eens te ontvluchten (het is nu rond het vriespunt is, maar gevoelstemperatuur ligt rond -5 C ͦ) heb ik samen met vriendlief een mooie reis geboekt. We gaan naar het land met duizenden eilanden met stille bountystranden, kristalhelder water, schattige spookdiertjes en een vriendelijke, devote bevolking, een backpackersdroom die uitkomt! We gaan naar het meest onderschatte vakantieland van Zuidoost-Azië: de Filipijnen!!!

De Filipijnen bestaat uit maar liefst 7107 eilanden met stuk voor stuk prachtige stranden (al hoewel ik niet weet of dit aantal nog klopt naar de tsunami van 2013). Er wonen 90 miljoen mensen en het is daarmee, tja dat mag je wel zeggen, een dichtbevolkt landje. De twee grootse eilanden, Luzon en Mindano, zijn 7 maal keer zo groot als Nederland. Hierbij is NL vergeleken toch echt een kikkerlandje!
De Filipijnen is ruim 300 jaar lang een Spaanse kolonie geweest maar ook door langdurige kolonisatie van Amerika kent de Filippijnen veel westerse invloeden. Ze spreken hier voornamelijk Engels. Helaas is de kloof tussen rijk en arm groot. De rijke elite heeft zowel op economisch als op politiek de touwtjes in handen zoals in vele landen. Van mei tot december kun je er beter niet komen want er kunnen dan tyfoons, aardbevingen, aardverschuivingen en actieve vulkanen voorkomen. Sterker nog op het moment van schrijven nadert een super tyfoon ‘Hagupit’ de oostkust van de Filipijnen … scary!!!!

We starten in het noorden in Vigan. De best bewaarde Spaanse koloniale stad van de Filipijnen en zelfs van heel Azië. Van Vigan reizen we terug naar Manilla (de hoofdstad). Onderweg reizen we van stadje naar stadje en gaan we genieten van uitgerekte rijstvelden/ terrassen en de ‘hangende kisten’ in Sagada. Wat dat moet voorstellen vertel ik jullie later. Van Manilla reizen we naar Palawan en van Palawan terug naar Manilla om oud & nieuw te kunnen vieren op Boracay.

Boracay is de kroonjuweel onder de 7107 eilanden. Dit eiland is gezegend met witte strandzanden en een azuurblauwe zee. White beach is een van de mooiste witte poederstranden waar je sneeuwblind van kunt worden en het zeewater zo transparant dat je het bijna niet ziet (ik wil jullie natuurlijk helemaal niet jaloers maken ofzo ;-)!!!). Surfen, kitesurfen en andere watersporten, is hier erg populair dus dat wordt hard werken aan onze surfskills. ’s Avonds komt het tot leven, een hele trits strandbars tot waar 's avonds wordt gegeten, gedronken en gedanst onder de tropische sterrenhemel.

Van Boracay reizen we naar het plaatsje Bohol (is het een eiland in het midden van de Filipijnen). Tussendoor maken we nog een stop in Oslob om even met walvishaaien te zwemmen… WHAT!?!?!?! Maar er is meer dan alleen maar zon, zee en strand namelijk:
de Filipijnse spookdiertjes, de Bohols. Bohols zijn zeldzame diertjes maar met stip het schattigste beestje. Het Filipijnse spookdier is een zoogdiertje uit de orde der primaten (en dus verwant aan ons, de mens) ter grootte van een papaja, met een pluizige bruine vacht, lange benen en armen met mensachtige handjes, een sliertige staart, een rond hoofd dat 180 graden draait, flinterdunne flaporen en kolossale koologen waarmee ze je verbaasd aankijken.
The Chocolat Hills, zouden deze echt uit chocolade bestaan??
Er zijn nog genoeg dingen om op te noemen maar laten we het eerst zelf maar eens gaan ervaren. Want jullie weten inmiddels wel, een plan is geen plan ;-)!!! Het wordt in ieder geval weer een mooie avontuur!!!

Zonder negatief reisadvies vertrekken we over 1 week vanuit A’dam, met een stopover in Dubai, naar Manilla toe. Wisselende gevoelens, de Filipijnen zet zich schrap voor de zware storm die het land nadert. Een storm die dezelfde route lijkt te gaan als vorig jaar... Dus het wordt een spannende!!! We houden jullie op de hoogte!!!

Kus Jimmy & Gerty