On the road in the Philippines.... - Reisverslag uit Port Area, Filipijnen van Gerty Verdaasdonk - WaarBenJij.nu On the road in the Philippines.... - Reisverslag uit Port Area, Filipijnen van Gerty Verdaasdonk - WaarBenJij.nu

On the road in the Philippines....

Blijf op de hoogte en volg Gerty

20 December 2014 | Filipijnen, Port Area

Magandáng,

De reis naar de Filipijnen is zoals de meeste wel weten gelukkig doorgegaan.

Sagada & Banaue
Zoals gepland zijn we afgereisd naar het mooie noorden. Van Laoag naar Vigan en van Vigan naar Sagada. Sagada ligt in het prachtige Mountain Province. Hier werden vroeger mensen begraven in de 'hanging coffins' (hangende kisten). Al hoewel ze tegenwoordig ook gewoon opgestapeld worden, blijft het ons een raadsel hoe ze die kisten in de grotten hebben gekregen. Want het is niet recht toe recht aan om daar te komen! Wij hebben dit zelf mogen ervaren. Met onze geweldige bergschoenen, uh gympen met platte zolen, zijn wij afgedaald door glibberige paadjes om de ondergrondse rivieren te bewonderen. Macgyver Jim wilde door de ondergrondse rivieren terug naar het dorpje gaan, zonder licht en zonder gids. "Het duurt maar 10 min". Om die 10 min geen 10 uur te laten duren hebben we dit avontuur maar geskipt. De locals zijn in het noorden super aardig en super vriendelijk waar je in eerste gedachte misschien wel iets achter zoekt. Niettemin is deze vriendelijkheid echt oprecht. Ze zijn nieuwsgierig naar je (want veel backpackers komen hier niet), meisjes gniffelen en lachen verlegen als ze Jim zien en durven in de bus in eerste instantie niet naast hem te komen zitten. Nog wel even een gouden tip als je ooit in Sagada belandt, bij Yogert House kun je fantastisch eten en heerlijke homemade chocolat cookies kopen. Na 2 nachten in Sagada doorgebracht te hebben zijn we verder gereisd naar Banaue. Hier vind je smaragdgroene rijstterrassen en glooiende heuvels terug die het landschap typeren. De rijstterrassen bestaan al 2000 jaar. Elk zaadje wordt per stuk gepland en ook weer per stuk geoogst. Door dit hele zware werk zie je oude mensen in een hoek van 90 graden krom lopen, bizar om te zien. Het overige straatbeeld ziet er als volgt uit, locals die boven op het dak zitten en kippen die voorop/ achterop vast gebonden worden want zelfs voor hun is er geen plekje in een jeepney te vinden. Hilarisch om te zien als je er een tekenfilm bij kunt bedenken. De rijstterrassen worden in Banaue ook wel het 'Achtste Wereldwonder' of de 'Trappen naar de Hemel' genoemd. Alleen de weergoden waren ons niet zo goed gezind helaas. Wachtend op onze bus en door het drukke karaoke zingen hadden we onze bus gemist naar Manila toe. Gelukkig mochten we met de bus van een half uur later mee!

Manila
Van het rustgevende noorden zijn we aangekomen in de Metropolis Manila waar 11,5 miljoen mensen wonen. Armoede zie je hier overal terug, baby'tjes en kleine kinderen die opgevoed worden naast de gigantische overvolle drukke straten/ high ways in en rondom de stad. Zowel oud als jong bedelen om geld, om eten en zelfs om je water. Inmiddels hebben wij al veel grote steden gezien maar dit laat wel veel indruk op ons achter. Ook de verhalen van de blanke oudere mannen met veel te jonge meisjes zijn waar. Vreselijk en misselijkmakend om dit te zien.
Gelukkig zijn er ook wel lichtpuntjes in deze stad en kun je heerlijk eten zoals shabu shabu. Je kookt je eigen eten on the Japanese way. Super gezond en verassend lekker! Wakker worden met een stukje zee in je te luxe hotelkamer, is zeer aangenaam (zo niet op de backpackers stijl....;-)). WiFi hebben om je verslag te schrijven en 's ochtend in de krant lezen dat we gisteren de koudste dag (19,4 graden) hebben mee gemaakt, maakt dit alles toch wat aangenamer om in Manila te verblijven.

Kus Jim & Gerty

Super!! Geniet ervan.

• 20 December 2014 - 09:27

Leny Mol :

Hoi gerty en Jimmy,

Leuk om iets van jullie te horen !
    Leuke foto van jullie .
    Geniet ervan .
    Liefs papa Johan en mama Leny. Xxx

• 20 December 2014 - 13:23

Moniek:

leuk xxx

• 20 December 2014 - 18:09

Annelies:

Mooi verslagje! Klinkt goed allemaal! Hier zijn alle kerstcadeaus in huis, staat de hele dag serious request aan op tv en wachten we geduldig op de eerste sneeuw! (lees: zoveelste regenbui)....
    Groetjes en een dikke kus! X

• 23 December 2014 - 12:21

Daan Rutten:

Leuk om te lezen dat jullie je eerste "officiële" reis als stelletje goed doorstaan en lekker aan het genieten zijn. David en ik zijn vandaag nog aan het werk en mogen daarna ook lekker gaan genieten van onze vakantie.
    Heel veel plezier nog daar en GENIETEN GVD!!!!!!

Dikke kus van ons

Verslag uit: Filipijnen, Port Area

Fillipijnen

Om de barre wintermaanden weer eens te ontvluchten (het is nu rond het vriespunt is, maar gevoelstemperatuur ligt rond -5 C ͦ) heb ik samen met vriendlief een mooie reis geboekt. We gaan naar het land met duizenden eilanden met stille bountystranden, kristalhelder water, schattige spookdiertjes en een vriendelijke, devote bevolking, een backpackersdroom die uitkomt! We gaan naar het meest onderschatte vakantieland van Zuidoost-Azië: de Filipijnen!!!

De Filipijnen bestaat uit maar liefst 7107 eilanden met stuk voor stuk prachtige stranden (al hoewel ik niet weet of dit aantal nog klopt naar de tsunami van 2013). Er wonen 90 miljoen mensen en het is daarmee, tja dat mag je wel zeggen, een dichtbevolkt landje. De twee grootse eilanden, Luzon en Mindano, zijn 7 maal keer zo groot als Nederland. Hierbij is NL vergeleken toch echt een kikkerlandje!
De Filipijnen is ruim 300 jaar lang een Spaanse kolonie geweest maar ook door langdurige kolonisatie van Amerika kent de Filippijnen veel westerse invloeden. Ze spreken hier voornamelijk Engels. Helaas is de kloof tussen rijk en arm groot. De rijke elite heeft zowel op economisch als op politiek de touwtjes in handen zoals in vele landen. Van mei tot december kun je er beter niet komen want er kunnen dan tyfoons, aardbevingen, aardverschuivingen en actieve vulkanen voorkomen. Sterker nog op het moment van schrijven nadert een super tyfoon ‘Hagupit’ de oostkust van de Filipijnen … scary!!!!

We starten in het noorden in Vigan. De best bewaarde Spaanse koloniale stad van de Filipijnen en zelfs van heel Azië. Van Vigan reizen we terug naar Manilla (de hoofdstad). Onderweg reizen we van stadje naar stadje en gaan we genieten van uitgerekte rijstvelden/ terrassen en de ‘hangende kisten’ in Sagada. Wat dat moet voorstellen vertel ik jullie later. Van Manilla reizen we naar Palawan en van Palawan terug naar Manilla om oud & nieuw te kunnen vieren op Boracay.

Boracay is de kroonjuweel onder de 7107 eilanden. Dit eiland is gezegend met witte strandzanden en een azuurblauwe zee. White beach is een van de mooiste witte poederstranden waar je sneeuwblind van kunt worden en het zeewater zo transparant dat je het bijna niet ziet (ik wil jullie natuurlijk helemaal niet jaloers maken ofzo ;-)!!!). Surfen, kitesurfen en andere watersporten, is hier erg populair dus dat wordt hard werken aan onze surfskills. ’s Avonds komt het tot leven, een hele trits strandbars tot waar 's avonds wordt gegeten, gedronken en gedanst onder de tropische sterrenhemel.

Van Boracay reizen we naar het plaatsje Bohol (is het een eiland in het midden van de Filipijnen). Tussendoor maken we nog een stop in Oslob om even met walvishaaien te zwemmen… WHAT!?!?!?! Maar er is meer dan alleen maar zon, zee en strand namelijk:
de Filipijnse spookdiertjes, de Bohols. Bohols zijn zeldzame diertjes maar met stip het schattigste beestje. Het Filipijnse spookdier is een zoogdiertje uit de orde der primaten (en dus verwant aan ons, de mens) ter grootte van een papaja, met een pluizige bruine vacht, lange benen en armen met mensachtige handjes, een sliertige staart, een rond hoofd dat 180 graden draait, flinterdunne flaporen en kolossale koologen waarmee ze je verbaasd aankijken.
The Chocolat Hills, zouden deze echt uit chocolade bestaan??
Er zijn nog genoeg dingen om op te noemen maar laten we het eerst zelf maar eens gaan ervaren. Want jullie weten inmiddels wel, een plan is geen plan ;-)!!! Het wordt in ieder geval weer een mooie avontuur!!!

Zonder negatief reisadvies vertrekken we over 1 week vanuit A’dam, met een stopover in Dubai, naar Manilla toe. Wisselende gevoelens, de Filipijnen zet zich schrap voor de zware storm die het land nadert. Een storm die dezelfde route lijkt te gaan als vorig jaar... Dus het wordt een spannende!!! We houden jullie op de hoogte!!!

Kus Jimmy & Gerty